فهرست

برنامه استراتژیک

مقدمه:

مرکز تحقیقات اختلالات حرکت واقع در دانشگاه علوم پزشکی بابل،‌ یکی از مراکز تحقیقاتی با اهمیت در زمینه بررسی اختلالات و ویژگی‌های حرکتی می‌باشد. این مرکز در سال ۱۳۸۹ شکل گرفت و پس از دریافت موافقت اصولی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اردیبهشت 1392،  ‌فعالیت خود را با هدف حمایت و توسعه تحقیقات پایه و بالینی در حوزه اختلالات اسکلتی و عضلانی و پژوهش‌های مرتبط با عملکرد حرکتی آغاز نمود. در راستای نیل به اهداف فوق این مرکز با متخصصین رشته های مختلف شامل نورولوژی، ارتوپدی، روماتولوژی، فیزیوتراپی،‌ کاردرمانی، بیومکانیک و ارگونومی همکاری دارد. این مرکز در راستای وظایف خود، پاسخگویی و رعایت اخلاق پزشکی را در نظر دارد.

ماموریت:

  • انجام تحقیقات پایه و بالینی در حوزه اختلالات حرکت جهت پیشگیری و ارتقای سلامت.

  • اولویت بندی تحقیقات اختلال حرکت بر مبنای نیاز سنجی

  • کاربردی سازی تحقیقات انجام شده در زمینه اختلالات حرکت

  • ارائه خدمات آموزشی مناسب در جهت ارتقای سطح پژوهشی.

  • تعامل با سایر مراکز داخل کشور و بین المللی و ارتباط با مراکز معتبر داخل کشور و جهان.

  • جذب منابع انسانی و مالی در جهت انجام تحقیقات داخل و خارج دانشگاه.

  • استفاده و انتشار یافته های پژوهشی به مردم و جامعه پزشکی

چشم انداز:

مرکز تحقیقات اختلالات حرکت  به یاری پروردگار متعال بر آن است که به منظور ارتقای سطح خدمات به افراد دچار اختلالات حرکتی از طریق ارائه تحقیقات کاربردی و بنیادی در نظام سلامت کشور و تلاش در جهت کاربردی نمودن و صنعتی کردن تحقیقات مربوطه به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی پویا و معتبر و طراز اول قرار گیرد.

ارزش ها:

  • تولید علم و توسعه فناوری

  • ارج نهادن به خلاقيت و نو آوري و تکریم جایگاه تحقیق ومحقق

  • تاکید بر فعالیت گروهی و همکاری با سازمان های مرتبط

  • تقویت ارتباط آموزش با پرورش وجامعه نگری

  • رعایت اصول اخلاق در پژوهش

 

اهداف کلی (Goals)  و اهداف اختصاصی (Objectives) :

 G1: معرفی، حفظ وتقویت جایگاه مرکز تحقیقات اختلال حرکت درعرصه استانی، کشوری وبین المللی

G1O1: طراحی ساختار سازمانی مناسب وپیگیری جهت تصویب آن از ابتدای سال اول برنامه

G1O1A1: طراحی ساختار سازمانی مرکز تحقیقات اختلال حرکتی

G1O2: توسعه زیرساخت‌ها

 : G1O2A1تسهیل دسترسی پژوهشگران به امکانات و تجهیزات مورد نیاز

G1O2A2: تأمین دستگاه‌های پرتابل برای اندازه‌گیری‌های بیومکانیک در موارد بالینی مختلف مانند آسیب‌های ناشی از کار، غربالگری اختلالات اسکلتی و عضلانی، اختلالات نورولوژیک و ارتوپدیک و الگوهای نادرست حرکتی و وضعیتی

G1O3: برقراری ارتباط با گروه های آموزشی و مراکز تحقیقات داخلی وبین المللی

G1O3A1: اطلاع رسانی در خصوص توانمندیهای مرکز تحقیقات به گروه های آموزشی مرتبط در داخل دانشگاه

G1O3A2: شناسایی مراکز تحقیقات معتبر داخلی وبین المللی

G1O3A3: برقراری ارتباط با مراکز تحقیقات داخلی و بین الملل

G1O3A4: همفکری با سایر متخصصین جهت تدوین راهکارهای مؤثر برای نیازهای بدون پاسخ در حیطه اختلال حرکت

G1O3A5: شرکت پژوهشگران و دانشجویان در فرصت‌های مطالعاتی و سفرهای علمی

 G1O3A6: دعوت به همکاری از پژوهشگران مؤسسات معتبر خارجی در تدوین پروپوزال و نگارش مقالات

: G1O3A6 اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک با مؤسسات علمی داخل و خارج از کشور

 

G1O4: استقرار نظام مدیریتی مناسب از سال اول برنامه

G1O4A1: شناسایی مجموعه سیستم های پژوهشی، ارتباطی، آموزشی وعملیاتی

G1O4A2: افزایش بهره وری ازطریق الگوبرداری از نظام های کیفیتی مدیریتی

G1O4A3: پیگیری، اجراء وپایش برنامه استراتژیک

 

G2: هدایت، تسهیل، نظام دارنمودن واجرای تحقیقاتی اختلال حرکتی

G2O1: ایجاد بانک اطلاعات در زمینه تحقیقات ومحققین در دانشگاه علوم پزشکی بابل

G2O1A1: مطالعه وارزیابی بانکهای اطلاعاتی موجود در زمینه محققین وطرحهای تحقیقاتی داخل وخارج کشور

G2O1A2: طراحی بانک اطلاعاتی مناسب

G2O1A3: تعامل با بخشهای آموزشی به منظور تقویت وارتقاء سطح آموزشی وارتباط عمیق آموزشی وپژوهشی

G2O1A4: جمع آوری اطلاعات لازم از طرحهای تحقیقاتی وتحقیقات انجام شده درسطح دانشگاه علوم پزشکی بابل

G2O1A5: اطلاع رسانی مناسب در رابطه با بانک اطلاعات ایجاد شده به سایر مراکز تحقیقاتی کشور

 

G2O2: برقراری ارتباط با شبکه تحقیقات کشور

G2O2A1: ایجاد هماهنگی با مرکز تحقیقات اختلال حرکت کشور

G2O2A2: برقراری ارتباط فعال با شبکه تحقیقات مرکز تحقیقات اختلال حرکت کشور

G2O2A3: ارائه طرح های مشترک با سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی

 

G2O3: برقراری ارتباط با نهادهای سیاستگذار سلامت در سطح منطقه برای ارائه نتایج پژوهشها ولحاظ کردن در سیاستگذاری

G2O3A1: شناسایی وایجاد ارتباط بانهادهای اصلی نظام سلامت در سطح منطقه

 G2O3A2: ارائه پیشنهادهای سازنده جهت لحاظ کردن در سیاستها

 G2O3A3: هماهنگی با سیاستگذاران بخش سلامت      

                                                                                                               

  G3: توسعه واحدهای زیرمجموعه مرکز تحقیقات اختلال حرکتی

G3O1: توسعه وتجهیز واحدهای تحقیقاتی

G3O1A1: تکمیل کادر پرسنلی مرکز تحقیقات اختلال حرکتی

G3O1A2: توسعه وتکمیل تجهیزات واحدهای تحقیقاتی

G3O1A3: تجهیز امکانات جهت تحقیقات داخل بخشهای بالینی دانشکده پزشکی درجهت تقویت امور پژوهش

 

G3O2: ایجاد وراه اندازی واحدهای تحقیقاتی جدید باتوجه به نیازهای موجود

 

G3O3: ایجاد فضای اختصاصی برای مرکز تحقیقات

G3O3A1: بررسی جهت تعیین فضای مناسب

G3O3A2: پیگیری جهت ایجاد فضای مورد نیاز

 

 G4: اولویت بندی تحقیقات اختلال حرکتی بر مبنای نیاز سنجی

 

G4O1: بررسی نیازهای نظام سلامت وتعیین حیطه های تحقیقاتی درسطح منطقه

G4O1A1: کسب اطلاعات پایه از منابع مختلف نیازسنجی ازجمله معاون سلامت، معاونت درمان دانشگاه، سازمان نظام پزشکی ومعاونت توسعه دانشگاه در رابطه با طرحها

G4O1A2: جمع بندی، ارزیابی وتکمیل اطلاعات

 G4O1A3: انجام مطالعات غربالگری جهت بررسی وضعیت موجود در سطح منطقه‌ای و ملی

 G4O1A4 تأکید بر نقش اقدامات پیشگیری و مداخلات زود هنگام در ضایعات و بیماری‌های ناتوان کننده

 

G4O2:  تعیین واعلام عناوین کلی تحقیقات و شناسایی عوامل موثر در ایجاد اختلالات اسکلتی عضلانی با تاکید بر تصویب طرح های بومی براساس نتایج حاصله ازبررسی فوق

G4O2A1: تعیین شاخصهای اولویت بندی

: G4O2A2 تدوین اولویت ها براساس نظرات اعلام شده

G4O2A3: درخواست اولویت بندی تحقیقات از گروههای مختلف آموزشی براساس شاخصهای اولویت بندی ونیازسنجی ارسالی

G4O2A4: تعیین اولویت های تحقیقاتی مرکز و بازنگری مداوم آنها با توجه به پتانسیل های درونی و بیرونی

 

G5: ترغیب وتوانمندسازی محققین درجهت اجرای طرحهای تحقیقاتی اختلال حرکتی

G5O1:  تعیین نیازهای آموزشی و پژوهشی

G5O1A1: تهیه پرسشنامه نیاز سنجی

G5O1A2: ارسال پرسشنامه وجمع آوری اطلاعات

: G5O1A3 اولویت بندی نیازها

 

: G5O2 تدوین برنامه های توانمند سازی آموزشی وپژوهشی

G5O2A1: شناسایی قابلیت های پژوهشی وآموزشی دانشگاههای داخل وخارج کشور

G5O2A2: طراحی کارگاه های آموزشی پژوهشی

G5O2A3: شناسایی مدرسین کارگاه ها

G5O2A4: تعیین مدت زمان وتوالی کارگاه ها

G5O2A5: تعیین نحوه اجرای کارگاه ها

G5O2A6: تقویت مدرسین کارگاه ها

 

: G5O3 ترغیب وتشویق پژوهشگران

G5O3A1: تعیین شاخص ها ومعیارهای انتخاب نخبگان پژوهشگر

G5O3a2: شناسایی نخبگان

G5O3A3: حمایت وتشویق نخبگان پژوهشگر به ویژه محققین طرح های مرتبط با سلامت

 

G6: جلب همکاری وتداوم آن با بخش صنعت به منظور کمک به برآوردن نیازهای پژوهشی آنها وتقویت بنیه مالی مرکز تحقیقات اختلال حرکتی و تأثیرگذاری بر جامعه هدف

 

: G6O1 معرفی توانائی های واحدهای پژوهشی به بخش صنعت ازطریق مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور

G6O1A1: معرفی توانایی واحدهای پژوهشی در پاسخگویی به نیازهای صنعت

G6O1A2: برنامه ریزی جهت انعقاد طرح های مشترک

G6O1A3: پذیرش سفارش اجرای طرح از نهادهای دولتی و صنایع جهت پوشش اولویتهای تحقیقاتی آنان

G6O1A4: حمایت از انجام پژوهش‌های بین بخشی در راستای هماهنگی بین بخشی

 

G6O2: شناسایی موانع ونقاط ضعف وقوت موجود در روابط فیمابین دانشگاه وصنعت

: G6O2A1 شناسایی موانع ومحدودیت های قوانین ومقررات بین دانشگاه وصنعت ازطریق مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور

G6O2A2: بهره گیری از تجارب موفق در زمینه فوق از طریق مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور

 

G6O3: معرفی سالانه محققین برتر مرکز تحقیقات ازنظر ارتباط موفق با صنعت

G6O3A1: تعیین شاخص ها ومعیارهای پژوهشی برتر دراین زمینه

G6O3A2: شناسایی ومعرفی محققین برتر مرتبط با صنعت

G6O3A3: حمایت از فعالیت‌های فناورانه و محصول محور و تقویت ارتباط با صنایع مرتبط

 

G6O4: اقدام برای منابع دولتی خارج از دانشگاه

G6O4A1:  اخذ حمایت مالی از صندوق حمایت از پژوهشگران و مؤسسات علمی و صنایع و سازمان‌ها

G6O4A2:  جلب مشارکت خیرین و بخش غیر دولتی

 

G7: انتشار یافته های پژوهشی

G7O1: چاپ مقالات در نشریات معتبر علمی داخلی و خارجی

G7O1A1: چاپ مقالات حاصل از پژوهشهای مرکز در نشریات معتبر داخلی و یا خارجی

G7O1A2: ارائه مقالات حاصل از پژوهشهای مرکز در همایش های داخلی یا خارجی

 

G7O2: برگزاری یا مشارکت در برگزاری همایش های علمی

G7O3: بروز رسانی سایت مرکز

 

: G8ارزشیابی ادواری عملکرد مرکز تحقیقات اختلال حرکتی

 

G8O1: ارزشیابی کلی عملکرد مرکز تحقیقات

G8O1A1: تعیین تیم ارزیابی کننده

: G8O1A2 تعیین شاخص ها ومعیارهای ارزشیابی

G8O1A3: اجرای ارزشیابی واستخراج نتایج وارائه آن به مسئولین ذیربط

 

: G8O2 ارزشیابی رعایت اخلاق در پژوهش وتکریم جایگاه تحقیق ومحقق

G8O2A1: نظرسنجی از اعضاء هیئت علمی در ارتباط با تعیین شاخص ها ومعیارهای اخلاق وتکریم

G8O2A2: تعیین وتدوین شاخص ها ومعیارهای اخلاق وتکریم

G8O2A3: اجرای مستمر ارزشیابی موارد فوق

 

: G8O3 ارزشیابی طرح های پژوهشی

G8O3A1: تعیین وتدوین شاخص ها ومعیارهای ارزشیابی

: G8O3A2 تعیین سوالات ارزشیابی ونحوه انجام ارزشیابی

: G8O3A3 تشکیل جلسات وبررسی طرح های پژوهشی قبل از انجام وپس از انجام

: G8O3A4استخراج نتایج ارزشیابی طرح های پژوهشی وارائه آن به مسئولین ذیربط

استراتژی عملی مرکز تحقیقات اختلال حرکت تا پایان سال 1400 در یک نگاه

1- تدوین و اجراء حداقل 5 طرح تحقیقاتی در زمینه اختلال حرکتی تا پایان سال 1400

2- تصویب و اجراء 5 پایان نامه در زمینه اختلال حرکتی تا پایان سال 1400

3-ارائه حداقل 5 مقاله جهت چاپ به مجله های معتبر تا پایان سال 1400

4-تالیف یا ترجمه یک عنوان کتاب در یکی از حوزه های اختلال حرکتی تا پایان سال 1400

5-برگزاری همایش های علمی در زمینه اختلال حرکتی هر چهار سال یکبار

6-ارائه و انجام حداقل 5 پروپوزال در زمینه اختلال حرکتی با همکاری اعضای هیئت علمی و دانشجویان تا پایان سال 1400

7-ارائه حداقل یک پروپوزال با همکاری مراکز تحقیقاتی صنعتی تا پایان سال 1400

8-برگزاری 3 کارگاه آموزش مهارت های پژوهش برای دانشجویان،محققین و اعضای محترم هیئت علمی تا پایان سا ل 1400

9-ارائه یافته های پژوهشی مرکز از طریق سخنرانی،بروشور،کتابچه در پایان سال 1400

10- گزارش نتایج تحقیقات به مراکز ذینفع و همکاردرپایان سال 1400